Kosten retourzending voor webshop of (consument) koper?
Bij sommige webshops is het retourneren van je bestelde producten gratis. Bij andere webshops is het retourneren van je bestelde producten op eigen kosten. Nog altijd heerst er onduidelijkheid over hoe het wettelijk is geregeld. En hoe zit het dan met de verzendkosten die betaald zijn? We leggen het uit.
Retourkosten voor koper, tenzij…
Als de webshop waar jij de bestelling hebt geplaatst de retourkosten niet vergoedt, dan dien jij als koper de kosten voor het retourneren te betalen. Dit is echter alleen het geval indien jij vooraf geïnformeerd bent dat de retourkosten voor jouw rekening zijn. De webshop dient de consument (bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden) vooraf te informeren dat de kosten voor het retourneren voor de consument zijn. Doet de webshop dat niet, dan komen de kosten voor het retourneren voor rekening van de webshop. Dit is wettelijk geregeld.
Dit is anders indien jij het product beschadigd hebt ontvangen. In dat geval dient de webshop de kosten van het retourneren te vergoeden.
Consument heeft recht op volledige terugbetaling, inclusief verzendkosten
De webshop dient het aankoopbedrag binnen 14 dagen na ontbinding door de klant of nadat het product is ontvangen terug te betalen. De verzendkosten moeten ook worden terugbetaald. De terugbetaling moet op dezelfde manier plaatsvinden als dat er in eerste instantie is betaald. Indien je per bank hebt betaald, dient het bedrag teruggestort te worden op je bankrekening. Heb je met een cadeaubon betaald, dan mag er een cadeaubon worden teruggegeven in plaats van geld op je bankrekening.
Ben je (beginnend) ondernemer en wil je weten aan welke juridische eisen je moet voldoen bij een webshop? Neem geheel vrijblijvend contact met mij op om te kijken wat ik voor je kunnen betekenen. Ben je consument en heb je een geschil met een webshop. Ook in dat geval kun je vrijblijvend contact met mij opnemen.